Kolekcja przeciwsłoneczna Alexander Wintsch
Kolekcja przeciwsłoneczna Alexander Wintsch nawiązuje do ciepłych plaż Hiszpanii oraz wspaniałych alpejskich stoków narciarskich. Wysokiej jakości modele damskie i męskie wykończone są eleganckimi detalami....
więcej
POZNAJ MAGICZNĄ KOLEKCJĘ OKULARÓW PRZECIWSŁONECZNYCH BELUTTI!
Na sezon 2024 marka Belutti proponuje okulary przeciwsłoneczne, które przypominają o wyjątkowych chwilach, przeżyciach i przygodach, które rozkwitają w malowniczych włoskich prowincjach....
więcej
Empatyczny optometrysta. Jakich umiejętności potrzebujesz, by nawiązać dobrą relację z pacjentami, którzy są dziećmi?
W dziale Medycyna i Optyka zapraszamy do lektury tekstu „Empatyczny optometrysta. Jakich umiejętności potrzebujesz, by nawiązać dobrą relację z pacjentami, którzy są dziećmi?”, którego autorką jest Barbara Pakuła &ndash...
więcej
„Reguły wpływu społecznego, które warto znać”, Adam Mamok
W dziale Okiem Eksperta zapraszamy do lektury drugiej części inspirującego artykułu przygotowanego przez Adama Mamoka, Prezesa i współwłaściciela American Lens „Reguły wpływu społecznego, które warto znać”. Autor zwrac...
więcej
„Na ostro, proszę!”, czyli o głębi ostrości, dr hab. Jacek Pniewski
Kontynuując dział Nauka i Optyka, publikujemy artykuł „Na ostro, proszę!”, czyli o głębi ostrości”, którego autorem jest dr hab. Jacek Pniewski, wykładowca w Akademickim Centrum Kształcenia Optomterystów na Wydzial...
więcej
Numer OKO 2024/2 już dostępny!
Zapraszamy do lektury nowego numeru specjalistycznego, niezależnego magazynu dla profesjonalistów OKO 2024/2, w którym poruszamy najbardziej aktualne tematy, przedstawiamy najnowsze trendy, informujemy o nowościach i promocjach oraz poleca...
więcej
Nagrody SILMO d’Or
Prezentujemy kolejne produkty nagrodzone podc z as 30. edycji prestiżowego konkursu SILMO d’Or w Paryżu. Redakcja magazynu „OKO”, jak co roku, uczestniczyła w głosowaniu Jury konkursu....
więcej
W tym roku targi MIDO odbyły się w dniach 11 – 13 marca i cieszyły się ogromnym zainteresowaniem ze strony odwiedzających.
Dane statystyczne odnośnie frekwencji są niezwykle zadowalające dla organizatorów: liczba odwiedzających targi wyniosła w tym roku 42 000, przy czym 56% to goście z zagranicy. Prezes targów, Cirillo Marcolin przypisuje takie duże zainteresowanie Mido „zaangażowaniu”, które uznał za główna cechę wyróżniającą tegoroczną edycję. Jak to określił Marcolin, „Zaangażowanie w realizację celu polegającego na jedynej w swoim rodzaju prezentacji najnowszych trendów panujących w branży optycznej. Zaangażowanie ze strony organizatorów Mido w zapewnienie wyjątkowego narzędzia służącego promowaniu firm w sposób nowoczesny i adekwatny do aktualnych wymogów biznesu”.
Organizatorzy targów Mido po raz kolejny udowodnili, że impreza ta to najważniejsza międzynarodowa wystawa dla całej branży optycznej. Liczba wystawców, którzy wzięli udział w tegorocznej 42. edycji przekroczyła 1000. Reprezentowali oni ponad 40 krajów z pięciu kontynentów.
Warto przyjrzeć się stylom na rok 2012, z którymi można było zapoznać się w trakcie targów Mido zanim staną się one popularne wśród szerokiej publiczności. Poniżej przedstawiono sześć rożnych podejść, sześć nastrojów, sześć sposobów na bycie trendy, sześć osobowości, sześć stylów różniących się od siebie pod względem kolorystyki oraz kształtów.
1. Styl imprezowy
Nadchodzi nowa fala kolorystyki opartej na pastelach, czyli miętowej zieleni, pomarańczu, różu. Połączenie różnych rodzajów włókien octanowych stwarza ciekawy efekt iluzji, gdzie wielobarwne oprawki naśladują wyglądem makijaż albo tatuaż. Barwy są przepełnione energią – nowoczesne i niekonwencjonalne. Inne modne kolory to błękity, czerwienie, żółcienie, fuksja, lawenda, które dodatkowo wzmocniono o efekt fluorescencji oraz silnego nasycenia barwą tak, aby nikt nie mógł przejść obok nich obojętnie. Kolor oprawek dobieramy stosownie do kolorystyki całego ubioru, lub wręcz odwrotnie tak, aby skontrastować kolorystyczne tonacje.
2. Arktyczna Królowa
Minimalistyczna biel. Efemeryczna i wyrafinowana, wyzwolona biel. Przeprowadzone ostatnio badania rynkowe wskazują na to, że biel zajmuje pierwsze miejsce na liście wybieranych kolorów samochodów (21 % nabywców aut wybiera właśnie tę tonację kolorystyczną). A teraz biel podbija świat mody, na przykład w zainspirowanym Skandynawią fasonie okularów korekcyjnych, lub w bardziej stonowanym odcieniu perłowym. Dzięki białym włóknom octanowym oraz wyrafinowanym, eleganckim kształtom można zarówno w przypadku okularów korekcyjnych, jak i przeciwsłonecznych uzyskać rozświetlony, nieco ekscentryczny wygląd.
3. Remake
Vintage króluje w trendach już przez kolejny sezon. Poprzez zastosowanie stylu vintage w modzie okularowej projektanci prowadzą otwarty dialog z odbiorcami swoich produktów, oferują im znajomą sprzed lat stylistykę, kierując się ideą rozpoznawalności oryginalnej stylistycznej inspiracji. Projektanci wracają do lat 40-tych, charakteryzujących się odważnymi rozwiązaniami stylistycznymi oraz kolorystyką w odcieniach szarości, czystej czerni oraz innych neutralnych, tradycyjnych barw, które przemawiają „urokiem burżuazji”. Lata pięćdziesiąte wracają z charakterystycznymi dla nich wydłużonymi kształtami widocznymi w okularach „kotkach”. Lata sześćdziesiąte i siedemdziesiąte inspirują współczesnych projektantów do tworzenia okularów opartych na stylistyce wybujałych, obfitych kształtów. Silną obecność zaznaczają lustrzanki święcące triumfy w latach 80-tych i 90-tych. Projektanci podejmują swoistą grę z oryginalnymi stylami, eksperymentując z różnymi kształtami i materiałami.
4. Minimalistyczny powab
Podstawowe style ewoluują w kierunku bardziej zorientowanym na modę. Linie są wyraźne, lecz stylistyka staje się bardziej odważna – okrągłe fasony okularów nabierają bardziej wybujałych kształtów, okulary nerdy, czyli tzw. kujonki, które przeżywały w ostatnich sezonach spektakularny comeback, są poddawane modyfikacjom i dostosowywane do aktualnych wymogów mody. Zwłaszcza w okularach korekcyjnych przejawia się poczucie wolności, chęć wyzwolenia się z presji obowiązujących konwencji i mód. Chęć życia z dnia na dzień. Kolorystyka fasonów w stylu miejskim opiera się na czerni oraz różnych odcieniach niebieskiego oraz high-tech. Charakterystyczne dla tego stylu są kolorowe soczewki, przyciemnione i barwione.
5. Cygańskie serce
Współczesnego człowieka charakteryzuje dążenie do dobrego samopoczucia, optymizmu, chęć ucieczki od brudnego miasta i znajdującej się w stanie chaosu gospodarki. Moda okularowa reaguje na tego rodzaju pragnienia fasonami, które mają działać jak balsam na serce. Ponieważ ta tendencja w modzie okularowej krąży pomiędzy różnymi stylami i nic nie jest w stanie zatrzymać jej w miejscu, można powiedzieć, że nawiązuje ona do kultury cygańskiej, opierając się na ciepłej kolorystyce lata. Styl ten charakteryzuje się niespokojnym duchem. Inspiracją dla wyborów kolorystycznych, czy zdobniczych mogą być pustynne diuny Afryki, czy klasyczne trendy animalistyczne. Oprawki charakteryzują się nasyconymi barwami z gamy czerwieni, głębokiej zieleni, brązów, czyli kolorów ziemi. Jeżeli chodzi o zdobnictwo, to w przypadku tego stylu może się ono przejawiać w wyjątkowych detalach wytworzonych z tradycyjnych materiałów, takich jak drewno, czy skóra, różnorodnych fakturach, wykorzystaniu graffiti. Okulary stają się dziełem sztuki. Inspiracje przeplatają się zgodnie z koncepcją wielokulturowego tygla, a osiągnięte rezultaty są niezwykle fascynujące.
6. Światło księżyca
Gdy światło księżyca pada na różne obiekty, spowija je surrealistycznym woalem, wyjątkowym i fascynującym. Moda okularowa na sezon 2012 wykorzystała tę inspirację, koncentrując się na jednej istotnej cesze - emanowaniu blaskiem. Prowokacyjne okulary mają do spełnienia specjalną rolę – uczynić z nawet najbardziej poważnej dziewczyny Pannę Błyskotkę. Kolorystyka obejmuje żółte odcienie złota, miedzie, brązy w połączeniu z księżycową poświatą srebrzystych gradacji barw na lustrzanych soczewkach. Okulary stają się ponadczasowym dodatkiem.
czytaj więcej w numerze OKO 2012/2