Kampania edukacyjna „Chroń swój wzrok cały rok” rozpoczęła się 24 września, kiedy to wybrane pomniki w trzech miastach Polski założyły żółte okulary. W ramach akcji zostało przeprowadzone także badanie omnibusowe dotyczące świadomości Polaków na temat szkodliwego działania promieni UV*.
- 90% spośród badanych osób noszących okulary zdaje sobie sprawę ze szkodliwego wpływu promieni UV na narząd wzroku. Jednak 30% osób z tej grupy nie zdaje sobie sprawy, że należy się chronić przed promieniami UV również w pochmurne dni. Świadczy to o relatywnie niskiej świadomości Polaków dotyczącej ochrony oczu – mówi prof. Hojło.
Jak wynika z badania 45% osób noszących szkła korekcyjne uważa, że nie zabezpieczają one przez promieniowaniem UV. Tymczasem mogą nas przed nimi osłonić nie tylko okulary przeciwsłoneczne, ale również soczewki kontaktowe czy bezbarwne okulary, również korekcyjne. W momentach, gdy pogoda nie jest słoneczna lub jesteśmy w pomieszczeniu, noszenie okularów przeciwsłonecznych może pogarszać komfort widzenia. Swoją rolę jednak nadal będą spełniać soczewki i okulary z odpowiednimi powłokami.
Dotychczas jedynie w branży kosmetycznej wykorzystywany był współczynnik SPF informujący konsumentów na ile dany kosmetyk chroni skórę przed promieniami UV. Natomiast aż 81% użytkowników okularów uważa, że producenci szkieł powinni podawać, jaki wskaźnik ochrony przed UV mają wyprodukowanego przez nich bezbarwne szkła okularowe.
Akcja edukacyjna „Chroń swój wzrok cały rok” ma na celu zwrócenie uwagi na konieczność ochrony oczu przed promieniami UV przez 365 dni w roku, zawsze, niezależnie od pogody. W czasie trwania kampanii za pośrednictwem mediów oraz strony internetowej www.chronswojwzrok.pl organizatorzy będą edukować na temat wpływu promieni UV na oczy. Zwieńczeniem akcji będzie konkurs radiowy, który odbędzie się 10 października w Światowy Dzień Wzroku.
*Badanie omnibusowe przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków przez TNS Polska w sierpniu 2013 r. na zlecenie organizatorów akcji „Chroń swój wzrok cały rok”.
Akcji patronują:
- Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-PZH
- Katedra i Klinika Okulistyki Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu