Kolekcja przeciwsłoneczna Alexander Wintsch
Kolekcja przeciwsłoneczna Alexander Wintsch nawiązuje do ciepłych plaż Hiszpanii oraz wspaniałych alpejskich stoków narciarskich. Wysokiej jakości modele damskie i męskie wykończone są eleganckimi detalami....
więcej
POZNAJ MAGICZNĄ KOLEKCJĘ OKULARÓW PRZECIWSŁONECZNYCH BELUTTI!
Na sezon 2024 marka Belutti proponuje okulary przeciwsłoneczne, które przypominają o wyjątkowych chwilach, przeżyciach i przygodach, które rozkwitają w malowniczych włoskich prowincjach....
więcej
Empatyczny optometrysta. Jakich umiejętności potrzebujesz, by nawiązać dobrą relację z pacjentami, którzy są dziećmi?
W dziale Medycyna i Optyka zapraszamy do lektury tekstu „Empatyczny optometrysta. Jakich umiejętności potrzebujesz, by nawiązać dobrą relację z pacjentami, którzy są dziećmi?”, którego autorką jest Barbara Pakuła &ndash...
więcej
„Reguły wpływu społecznego, które warto znać”, Adam Mamok
W dziale Okiem Eksperta zapraszamy do lektury drugiej części inspirującego artykułu przygotowanego przez Adama Mamoka, Prezesa i współwłaściciela American Lens „Reguły wpływu społecznego, które warto znać”. Autor zwrac...
więcej
„Na ostro, proszę!”, czyli o głębi ostrości, dr hab. Jacek Pniewski
Kontynuując dział Nauka i Optyka, publikujemy artykuł „Na ostro, proszę!”, czyli o głębi ostrości”, którego autorem jest dr hab. Jacek Pniewski, wykładowca w Akademickim Centrum Kształcenia Optomterystów na Wydzial...
więcej
Numer OKO 2024/2 już dostępny!
Zapraszamy do lektury nowego numeru specjalistycznego, niezależnego magazynu dla profesjonalistów OKO 2024/2, w którym poruszamy najbardziej aktualne tematy, przedstawiamy najnowsze trendy, informujemy o nowościach i promocjach oraz poleca...
więcej
Nagrody SILMO d’Or
Prezentujemy kolejne produkty nagrodzone podc z as 30. edycji prestiżowego konkursu SILMO d’Or w Paryżu. Redakcja magazynu „OKO”, jak co roku, uczestniczyła w głosowaniu Jury konkursu....
więcej
W dniach 19-22 października odbyła się kolejna 40-ta już edycja Międzynarodowych Targów Optycznych SILMO. Z tej okazji organizatorzy przypomnieli najważniejsze momenty z historii SILMO.
Targi powstały w 1967 roku w Oyonnax we Francji. W pierwszej edycji udział wzięło 58 wystawców, którzy dysponowali 1500 metrami kwadratowymi powierzchni wystawowej. Dopiero w 1981 roku targi SILMO na stałe przeniosły się do Paryża. W 1994 roku utworzona została nagroda Silmo d'Or, będąca wyróżnieniem dla najbardziej innowacyjnych firm optycznych. Dla porównania, w tym roku wielkość powierzchni wystawowej wyniosła 95 400 m2. Po podliczeniu ostatecznych danych okazało się, że tegoroczna edycja odnotowała 8,5 procentowy spadek w stosunku do zeszłego roku. Winę za to przypisuje się akcjom protestacyjnym organizowanym przez pracowników francuskiej branży transportowej. Tegoroczne SILMO odwiedziło 42 669 osób. Największy spadek w ilości odwiedzających widoczny był wśród francuskich optyków i wyniósł 11 procent. Drugim ciosem dla tegorocznych Targów był fakt, że Finał Pucharu Świata w Rugby zorganizowano na paryskim Stade de France w tym samym czasie, co targi SILMO i fani rugby zarezerwowali pokoje hotelowe w mieście już na wiele tygodni wcześniej.
Ci, którym udało się dotrzeć na tegoroczne targi mogli zauważyć, że nadal moda na równi z potrzebą stanowią siłę napędową przemysłu optycznego. Badania wykazały, że aż 65% osób noszących okulary postrzega je jako modny dodatek i dlatego 1000 wystawców w centrum wystawowym Porte de Versaille, starając się sprostać takim oczekiwaniom, zaprezentowało bardzo szykowne modele okularów. Jeden z nich tak komentuje zachowanie konsumentów w branży optycznej: Każdy dobiera sobie dwie lub nawet trzy różne oprawki, tak by pasowały one do kolorystyki garderoby, a także by uzyskać modny wygląd. Branża optyczna ma się dobrze.
Jedną z ciekawszych tendencji jeżeli chodzi o materiały, z których wykonuje się oprawki jest panująca obecnie wśród producentów moda na skórę aligatora. Luksusowa marka Fred, której ręcznie wyrabiane oprawki w procesie produkcji przechodzą 274 etapy, w swoim modelu dla mężczyzn - Hawai oferuje panom szeroki wybór ozdobnych insertów jako elementów dekoracyjnych zauszników, wśród których znajduje się właśnie skóra aligatora z Missisipi obok skóry węża czy kości słoniowej. Firma Logo Eyewaear w marce Tag Heuer wykorzystała skórę aligatora z Luizjany, perforowaną skórę cielęcą oraz skórę pytona do ozdoby bocznych części okularów.
Na Targach Silmo zawsze wysoko ceniono zastosowanie innowacji technologicznych w produktach optycznych. Nagrodę Silmo d'Or w kategorii Soczewki Okularowe zdobyła firma Essilor za produkt VARILUX PHYSIO FIT. W tych soczewkach najnowszej generacji wykorzystano technologię W.A.V.E. - Wavefront Advanced Vision Enhancement™, dzięki której udało się zminimalizować a nawet wyeliminować zniekształcenia obrazu obecne w najlepszych nawet soczewkach progresywnych dostępnych obecnie na rynku. Żeby udoskonalić soczewki progresywne naukowcy z firmy Essilor zaadoptowali na swoje potrzeby technologię czoła fali, wykorzystywaną w chirurgii laserowej, w celu poprawy jakości widzenia poprzez wykrycie oraz usunięcie wielu zniekształceń obecnych na powierzchni soczewki. Istotne jest to, że technologia W.A.V.E została zastosowana zarówno na wewnętrznej jak i na zewnętrznej powierzchni soczewki. Można powiedzieć, że na soczewce okularowej przeprowadzono operację laserową. Prezes Essilor Lenses tak opowiada o tym przełomowym produkcie: "To owoc wieloletnich prac rozwojowo-badawczych, dzięki któremu osoby noszące soczewki progresywne będą mogły doświadczyć niespotykanej ostrości widzenia."
W trakcie Targów zastanawiano się nad tym, co branży optycznej przyniesie przyszłość. Obecnie w produkcji dóbr konsumpcyjnych panuje tendencja polegająca na dbałości o środowisko naturalne. W branży optycznej przejawia się ona wykorzystywaniem do produkcji okularów plastiku wytwarzanego z roślin oraz materiałów ekologicznych, takich jak odnawialny bambus czy materiałów z produktów przetworzonych na drodze recyclingu. Możliwe jest, że oprawki będą produkowane w takich kolorach, by pasowały do tęczówki oka osoby noszącej okulary, lub zindywidualizowane do tego stopnia, że będzie się je wykonywać zgodnie z projektem samego klienta. Jeżeli chodzi o soczewki, to w ciągu ostatnich piętnastu lat zastosowano więcej innowacji technologicznych niż w ciągu poprzednich 150. Wielkim przełomem jest cyfrowa obróbka powierzchniowa, która pozwala na większą precyzyjność przy wytwarzaniu soczewek. Wyzwania, z którymi trzeba się będzie zmierzyć to ostrość widzenia, dążenie do jak najcieńszej struktury soczewki a także jak największej trwałości produktu.
Jeżeli chodzi o innowacje, które pojawią się w przyszłości to Bertrand Roy z firmy Essilor sugeruje, że będą istniały okulary, których działanie przeciwmgielne lub fotochromatyczne można będzie aktywować poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku. Marzeniem dyrektora generalnego ds. międzynarodowego marketingu firmy Essilor jest przenośny ekran - soczewka, na której wyświetla się informacja o tym, kto właśnie dzwoni na komórkę osoby mającej na sobie okulary z takimi soczewkami, lub kto przysłał e-mail.
czytaj więcej w numerze OKO 2007/6
fot.: Interoptyka zobacz galerię zdjęć