Numer OKO 2024/2 już dostępny!
Zapraszamy do lektury nowego numeru specjalistycznego, niezależnego magazynu dla profesjonalistów OKO 2024/2, w którym poruszamy najbardziej aktualne tematy, przedstawiamy najnowsze trendy, informujemy o nowościach i promocjach oraz poleca...
więcej
MOKKI i OLIVIO&CO JUŻ W POLSCE
Zapraszamy do lektury artykułu na temat okularów przeciwsłonecznych dla dzieci, który przygotowała dla naszych Czytelników mgr Dominika Kalwa-Grabowska....
więcej
Okiem Stylisty - Lady in Red
Styliści Opraw Okularowych Monika i Olaf Tabaczyńscy przybliżają naszym Czytelnikom tajniki indywidualnego doboru kolorów opraw okularowych oraz ich harmonijnego dopasowania, tym razem poddając wnikliwej analizie kolor czerwony, który z...
więcej
NOWE TRENDY OKULAROWE
MIDO wyznacza trendy w modzie okularowej na rok 2024 – odpowiedzialna innowacja, funkcjonalny styl i niekonwencjonalna paleta kolorów....
więcej
Polscy okuliści kontra jaskra - Polskie Towarzystwo Okulistyczne zaprasza gabinety i kliniki okulistyczne z całej Polski do wspólnej akcji
Ruszyła rejestracja gabinetów i poradni okulistycznych do VIII edycji akcji „Polscy okuliści kontra jaskra”. Zgłaszanie placówek trwa do 1 marca. To świetna okazja do promocji swoich gabinetów....
więcej
Shamir przedłuża współpracę z BWT Alpine F1® Team
Shamir Optical Industry przedłużył umowę z BWT Alpine F1® Team i nadal będzie partnerem zespołu w dziedzinie wydajności optycznej. Po czterech latach dotychczasowej pełnej sukcesów rozwojowych współpracy, partnerstwo wyznacza da...
więcej
O rzeczach pozornie niewiele znaczących
W optometrii dużą uwagę poświęca się rogówce i soczewce wewnątrzgałkowej, mierzy się refrakcję, bada akomodację, ustala potrzebną korekcję. Okulistyka w głównej mierze zajmuje się z jednej strony stanem powierzchni oka,&n...
więcej
Poniżej publikujemy pismo z zaleceniami postępowania podczas trwającej epidemii przygotowane przez p. Pawła Kołdera.
Szanowne Koleżanki i Koledzy
Ze względu na rozszerzającą się epidemię koronawirusa COVID 19 i zalecenia Rządu RP oraz służb sanitarnych wielu z nas staje przed dylematem jak wobec braku jednoznacznych wytycznych dotyczących naszej branży postępować w najbliższych dniach.
Czy dbając o zdrowie i życie personelu oraz klientów zakładów i ich bliskich, i chcąc zapobiec rozprzestrzenianiu się epidemii należy bezwzględnie zamknąć nasze zakłady optyczne? Czy też biorąc pod uwagę, że przynajmniej dla części naszych klientów, oferowane przez nas produkty i usługi mogą okazać się produktami i usługami pierwszej potrzeby, umożliwiającymi im normalną pracę i funkcjonowanie również w czasie epidemii, należy zapewnić do nich dostęp osobom faktycznie potrzebującym ?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie i każdy z nas musi udzielić jej sobie sam, pamiętając o ciążącej na nim odpowiedzialności. Przynajmniej do czasu wydania jednoznacznego nakazu przez Rząd lub służby sanitarne. Uważamy, iż ani Zarząd Cechu, ani Zarząd KRIO nie posiadają kompetencji do wydania w tym względzie jednoznacznych zaleceń, a wytyczne GIS i Ministerstwa Rozwoju dla placówek handlowych są bardzo ogólne.
Jeżeli kierując się troską o zdrowie i życie personelu naszych zakładów oraz klientów podejmą Państwo decyzje o czasowym zamknięciu zakładów optycznych, jest to w obecnych okolicznościach uzasadniona, racjonalna decyzja.
Zarząd Cechu Optyków w Warszawie zarekomendował swoim członkom czasowe zamknięcie zakładów, a równocześnie wystosował pisma do GIS, Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Zdrowia oraz NFZ z prośbą o wydanie jednoznacznego zalecenia zamknięcia zakładów optycznych. Będziemy czekali na odpowiedzi i po ich otrzymaniu przekażemy Państwu.
Jeżeli zdecydują się Państwo na otwarcie swoich zakładów optycznych należy bezwzględnie podjąć działania ograniczające ryzyko zarażenia pracowników zakładów oraz klientów. Stąd należy przestrzegać zaleceń Ministerstwa Rozwoju dla placówek handlowych ( załączone poniżej), a dodatkowo:
- Ze względu na przewidywany zasadniczy spadek liczby klientów należy zmniejszyć do minimum liczbę pracowników obecnych w zakładzie. Jeżeli to możliwe i nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, zalecana jest w takiej sytuacji osobista praca właściciela zakładu.
- Należy w miarę możliwości ograniczyć liczbę klientów zakładu optycznego do osób rzeczywiście wymagających naszej pomocy w najbliższych dniach. W przypadku telefonicznego umawiania terminów wizyt należy przeprowadzić stosowny wywiad.
- W odniesieniu do osób powracających z zagranicy, osób wykazujących objawy infekcji oraz osób mających w ostatnim czasie bezpośredni kontakt z osobami powracającymi z zagranicy lub osobami z objawami infekcji, należy zasugerować przełożenie wizyty w zakładzie na późniejszy termin. Sugerowany odstęp czasowy to min. 14 dni od takiego kontaktu.
- Należy zadbać o jak największą możliwą odległość pomiędzy pracownikami zakładu, pracownikami zakładu i klientami oraz klientami między sobą ( sugerowana odległość min. 1-1,5m).
- Należy wywiesić na drzwiach zakładu informacji o zachowaniu odległości lub/i wchodzeniu pojedynczo. Jeżeli to możliwe należy umawiać klientów na konkretne godziny.
- W przypadku wykonywania okularów na podstawie dotychczasowych, można rozważyć odstąpienie od pomiaru PD opierając się na zmierzeniu dotychczasowych okularów.
- Należy bezwzględnie dezynfekować po wyjściu każdego klienta wykorzystywane urządzenia pomiarowe, przymierzane oprawy jak również powierzchnię lad, biurek, gablot, kas i terminali płatniczych oraz klamek drzwi.
- Należy udostępnić klientom preparaty do mycia lub/i dezynfekcji rąk, i zachęcać do korzystania z nich zarówno przed przystąpieniem do przymierzania opraw jak i po zawarciu transakcji.
- Należy umożliwić personelowi jak najczęstsze dokładne mycie rąk wodą z mydłem lub preparatami do dezynfekcji, co najmniej przed przystąpieniem do pracy oraz po zakończeniu obsługi każdego kolejnego klienta.
- Należy zachęcać klientów do dokonywania płatności bezgotówkowych.
- Należy zrezygnować z wizyt w zakładach przedstawicieli handlowych i dostawców oraz wszelkich osób postronnych.
- W przypadku konieczności dokonywania pomiarów refrakcji należy rozważyć wykorzystanie masek ochronnych zarówno dla pacjenta jak i osoby badanej.
-W trakcie badania, w gabinecie nie powinny przebywać osoby postronne (nie dotyczy opiekuna prawnego osoby badanej). Stosowną informację można zamieścić na drzwiach gabinetu.
- Należy myć i dezynfekować ręce przed i po każdym badaniu. Należy dokonywać dezynfekcji urządzeń oraz powierzchni mebli po zakończeniu badania każdego pacjenta. O ile to możliwe należy również wietrzyć pomieszczenie gabinetu po wyjściu każdego pacjenta.
- Należy unikać wszelkich działań promocyjnych naszych zakładów oraz działań sugerujących klientom bezpieczeństwo korzystania z naszych usług ze względu na podjęte przez nas działania przeciwko rozprzestrzenianiu epidemii koronawirusa (np. informacje o wdrożonych procedurach, dezynfekcji klamek, urządzeń itp.)
Bardzo proszę o zapoznanie się również z zamieszczonymi poniżej zaleceniami Ministerstwa Rozwoju, które podaję za stroną:
Z poważaniem
Paweł Kołder
Wiceprezes KRIO
Wytyczne dla placówek handlowych i usługowych w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa
14.03.2020
W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, MR przygotowało zalecenia dla placówek handlowych i usługowych (w szczególności sklepów spożywczych, drogerii, placówek pocztowych, piekarni, pralni).
W obiektach handlowych i usługowych zaleca się:
NIE zaleca się noszenia maseczek ochronnych przez osoby zdrowe!
Maseczki ochronne powinny nosić osoby chore, osoby opiekujące się chorymi oraz personel medyczny pracujący z pacjentami podejrzewanymi o zakażenie koronawirusem.
Ważne!
Działa infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia 800 190 590, gdzie można uzyskać informacje dotyczące postępowania w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem.
Powrót do spisu artykułów